Aktuell forskning kring fett - Konferens anordnad av Karolinska institutet och Skånemejerier
Aktuell forskning kring fett - Konferens anordnad av Karolinska institutet och Skånemejerier
10-09-01
Under de senaste tre decennierna har befolkningen i västvärlden rekommenderats att äta mindre av såväl totalfett som mättat fett för att undvika bl. a. hjärt- kärlsjukdomar. Idag pågår en diskussion om dessa kostråd. Nya metaanalyser av prospektiva studier visar att det inte verkar finnas något samband mellan intaget av mättat fett och hjärt- kärlsjukdom. Under denna tidsperiod har typen av fleromättat fett i kosten också ändrats, vilket kanske har större betydelse för hälsan.
Läs hela pressmeddelandet hos Skånemejerier
2010-09-06 08:37



















